העדפות הציבור
על פי נתוני PPG, יצרנית הצבעים לרכב הגדולה בעולם, הצבע הפופולרי ביותר למכוניות פרטיות הוא לבן. במקום השני נמצאים כסף ושחור ביחד. במקום הבא אפור, ולאחר מכן, לפי הסדר, אדום, כחול וירוק. גם בישראל, אגב, הלבן הוא המוביל, ואחריו הכסוף.
למי שרוכש מכונית, מתלבט לגבי הצבע, חושב כבר קדימה על מכירתה העתידית, ובהתאם מתייחס בשיקוליו לצבעי הרכב הפופולריים בשוק - אז הנה התשובה. אם כי במקרים רבים של רכישת רכב יד שנייה, שיקול הצבע הוא פחות מהותי מאשר בקניית רכב חדש, ופעמים רבות ניכרות פשרות מסויימות, בהתאם למצאי.
חום וחיסכון
ידוע כי צבע הרכב משפיע על הטמפרטורה שלו – רכב כהה קולט חום במידה רבה יותר מרכב בהיר. בניסוי שנערך הושוו מדידות טמפרטורה בתוך שתי מכוניות מדגם זהה, כאשר אחת היתה כסופה והשניה שחורה. שתי המכוניות שהו בשמש מספר שעות כאשר המנוע דמם, ומזגן, כמובן, לא הופעל. המדידות התבצעו במספר מקומות בתוך המכוניות. בכל המדידות נמצאה טמפרטורה גבוהה יותר במכונית הכהה. ההפרש המקסימלי שנמצא היה של 25 מעלות(!), בצמוד לתקרה.
באותו ניסוי נמדד ההפרש בצריכת הדלק, לאור הצורך השונה בעצמת המזגן הנדרשת, על מנת להגיע לטמפרטורה שווה בשתי המכוניות. במספר בדיקות נמצא פער ממוצע של כשני אחוז בצריכת הדלק. הכסופה, מן הסתם היתה החסכונית יותר. אך האם 2% זה הרבה? מעט? האם מי שהעדפתו האישית נוטה לרכב כהה, מוצדק שיקנה רכב בהיר בעקבות נתון זה? פה כבר מדובר בשאלה סובייקטיבית לחלוטין, ועל כל אחד לעשות את השיקולים שלו.
עמידות הצבע לרכב
הסיבה שגורמת להתחממות המוגברת של הצבע הכהה, היא הפיסיקה של הצבע, שקולטת את רוב קרני האור. ובעצם את רוב קרני השמש, שנושאות אנרגיית אור, אבל גם חום. וככל שהצבע יותר בהיר הוא מחזיר יותר קרניים. מאותה סיבה בדיוק צבע כהה דוהה מהר יותר מצבע בהיר. הוא מועד לחום גבוה בהרבה. אז אם בכל זאת העדיפות היא לכהה - יש חשיבות רבה לאיכות החומרים והצביעה. יש לזכור זאת אם עולה הצורך בתיקוני פחחות: על הצבע לרכב להיות איכותי! ולא - התוצאות תראנה בהתאם, בוודאי שבארצנו שטופת השמש.
רמי פרחן עוסק בתחום הצבע כבר עשרים שנה. בשנת 2011 פתח את קולורמיקס צבעים לרכב ולתעשייה בע"מ. החברה מייבאת ומשווקת צבעים, ציוד צביעה ואת כל חומרי העזר והאמצעים הנדרשים לעבודות הצבע, בתחומי הרכב, המתכת והתעשייה, וכן הנגרות והעץ.